Kaker

Deilig ostekake med jordbær og hjemmelaget jordbærgelè

En deilig ostekake er nesten selvskrevet på ethvert kakebord. Det er mange som elsker denne søt/syrlige kaken med gelè lokk.

Jeg valgte å lage ostekaken i en hjerteform da den var til min kjærestes bursdag <3

Når du lager ostekake i denne type form, må du lage kaken opp ned. Dvs. at du starter med gelèen.

Denne ostekaken har jeg også valgt å bruke  hjemmelaget gelè, samt ha ferske jordbær inni kaken.

Med dette smaker kaken ekstra mye jordbær, som er så deilig <3

Du trenger:

Hjemmelaget jordbær gelè til 5-6 pers.:

2 kurver jordbær

100 gr. sukker

1,5 dl vann

0,5 stk. lime – bruk saften

5 blader gelatin

Ostekremen:

300 gr. Philadelphia-ost

3 dl melis

1 ts. vaniljesukker

3 dl. kremfløte ( 1 pk.)

Eventuelt en pakke jordbær gelè hvis du ikke får nok av den du har laget.

Ferske jordbær

Bunn til denne store hjerteformen:

ca 30 digestive kjeks

150 gr smeltet smør

Start med gelèen.

Rens jordbærene og del dem i to.

Varm opp vann og sukker under omrøring til sukkeret løser seg opp. Kok opp laken.

Skru ned varmen til et minimum og legg i jordbærene. La dette trekke under lokk i 1 time.

Legg gelatinbladene i bløt i fem minutter.

 Sil blandingen gjennom en finmasket sil til en bolle. Press med baksiden av en skje for å få så mye væske som mulig med.

Tilsett limesaften og rør rundt.

Klem ut vannet av gelatinbladene og rør de inn i blandingen (som bør være ca 5-6 dl til 5 blad gelatin) til de har løst seg opp.

La blandingen avkjøles litt før du heller halvparten over i formen.

Hvis du bruker veldig stor form, må du se hvor mye du trenger for å dekke bunnen av formen.

Det kan være lurt å ha en pakke gelè liggende klar hvis du trenger mer til å ha i kremen.

Når gelèen er nesten stiv, lager du ostekremen.

Ha philadelphiaosten, melis og vaniljesukker i en mikser og pisk til det er en luftig masse.

Pisk krem av fløten. Bland ostemassen og kremen forsiktig. Bland så inn geleen forsiktig.

I utgangspunktet skal du ha nok til både topplokk og i kremen,

men dette må du vurdere underveis ettersom hvor saftige jordbærene er og hvor stor form du bruker.

Hell massen over bunnen og tilsett oppskåret jordbær.

Settes i kjøleskapet til den er stiv.

Tilslutt når alt er stivt, knuser du kjeks og smelter smør. Bland til en «deig» og fyll formen.

Settes nå i kjøleskapet til den er stiv.

Hvelv på et fat ved å dyppe formen med gelè delen ned i kokende varm ett par sekunder først, f

ør du legger fatet på bunn delen og snur rundt.

Nå skal en deilig ostekake ligge trygt på et fat til servering 🙂

Frisk og god kake <3

Velbekomme!

6 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet godtar du vår bruk av informasjonskapsler.