Foliebakt salmalaks med chili, ingefær og friske urter….
Foliebakt salmalaks er nydelig til middag.
I dag er det palmesøndag. Mange er godt i gang med påskeferien.
Hos oss er det tradisjon å ha god søndags middag med dessert uansett søndag,
og med påske i tillegg så må det bli godt.
Laks kan lages i så mange forskjellige variasjoner og smaker.
I dag har jeg laget en variant som har helt andre smaker enn det mange er vant med.
Men akk så godt… <3
Til 6 personer trenger du:
1200 gr. salmalaks ( eller annen laksefilè)
1 rød finhakket chili
3 ss raspet ingefær
nykvernet korianderfrø
Fersk estragon
Fersk kjørvel eller persille
salt
pepper
olje
folie
Fremgangsmåte:
Legg folie i en langpanne og smør den med olje. Strø på salt og pepper.
Legg laksen på midten av folien.
Knus korianderfrø i en mortel eller med kvern. Strø over fisken.


Strø også på grovkvernet pepper og maldonsalt ( ca 1-2 ss)
Finhakk chili og rasp ingefær. Bland det med hakket ferskt krydder og strø over fisken.
Pakk den inn.
Sett ovnen på 190 grader og stek i ca 20-30 min.
Sett gjerne et temperaturmål i den tykkeste delen av fisken. Ta ut når det viser 55 grader.

Foliebakte grønnsaker er også veldig godt til laks…
Skrell og skjær forsjellige grønnsaker i staver. Legg på et folieark som du har smurt med olje.
Strø over salt og pepper og bak i ovnen ca 1 time.


Server foliebakt salmalaks med hjemmelaget hollandaise saus som du finner her.
og hvitløk og sitron glaserte poteter som du finner her.
Selvsagt hører også agurksalat med.

Du vil kanskje også like
Deilig kylling i hjemmelaget sursøt saus.
20. oktober 2019
Lavkarbosjokoladekake uten gluten <3
29. juni 2016
2 kommentarer